Menu

Pro novináře

Tiskové zprávy rozesíláme místním médiím. Máte-li zájem je také dostávat, napište nám emailovou adresu, na kterou je máme zasílat. 

Archiv článků

Dění v průmyslu

UNIPETROL RPA, s.r.o. - 3.12.2020, 15:15
Flérování z důvodu najíždění reaktoru R-6 do provozu. Doba trvání: 90 minut, od 15:13 do 16:45 hodin.

UNIPETROL RPA, s.r.o. - 2.12.2020, 07:00
Dnes budou v areálu Unipetrol RPA a jeho okolí probíhat následující zkoušky: Zkouška systému ozvučení areálu v době od 9:30 do 11:00 hod. a zkouška systému výstrahy a vyrozumění PCH v době od 20:00 do 20:30 hod.

UNIPETROL RPA, s.r.o. - 1.12.2020, 00:31
Překračování emisních limitů sulfanu v souvislosti s najížděním Clausových jednotek 3 a 4 bez systému koncového spalování NTI. Jednotka NTI byla odstavena z důvodu netěsného spoje na vstupu potrubí sulfanového plynu do incinerátoru 4320 - B02.

Aktuální informace o mimořádných událostech v průmyslových podnicích a o kvalitě ovzduší na Mostecku a v okolí. Obecné informace
o flérování (spalování na havarijní pochodni).



Vodík – palivo současnosti i budoucnosti

2. listopadu 2020

vodík, palivo, budoucnostMyšlenka pohánět vodíkem automobily a jiné dopravní prostředky není nereálná. Alternativní pohony jsou stále na pořadu dne. Fosilní paliva jako ropa, zemní plyn nebo uhlí, to vše jsou látky, které sloužily lidstvu déle než sto let. Avšak jsou již na pokraji svých možností, a navíc jejich spalování uvolňuje do atmosféry oxid uhličitý, který urychluje klimatickou změnu. Je tedy nutné je nahradit. Vodík obě tyto překážky může překonat a nepochybně přispěje k dalšímu rozvoji tzv. zelené energetiky a také při rozvoji transportní techniky.

vodík, palivo, budoucnostVodík je přítomný téměř všude okolo nás, ale jako samostatný prvek se na Zemi prakticky vůbec nevyskytuje. Je tedy nutné ho z vhodných sloučenin získávat. Podle způsobu získávání jej rozlišujeme na tři typy:
- prvním typem a zároveň nejméně ekologickou variantou je tzv. "šedý vodík", který je získáván z metanu a uhlí.
– druhý, tzv. "modrý vodík" je vyráběn z fosilních paliv, ale CO2 se zachycuje a ukládá, aby tento plyn neunikal do atmosféry.
- třetím typem a zároveň tím jediným bezemisním, je tzv. "zelený vodík", ten se získává elektrolýzou vody a potřebnou energii na výrobu dodávají sluneční nebo větrné elektrárny.

Zásadním problémem je samotná výroba vodíku. Obvykle se získává ze zemního plynu nebo z uhlí, což znamená ekologickou zátěž pro životní prostředí. Náročným procesem je také elektrolýza vody, při které se ve velkém množství spotřebovává elektrická energie. Vodík se také musí převážet do čerpacích stanic nákladními cisternami s naftovými motory, což není příliš efektivní s ohledem na životní prostředí. Na jedné straně se výrobci snaží nahradit fosilní paliva vodíkem a na straně druhé potřebují vodík přepravit.

Při výrobě vodíku vznikají také další technické problémy. Vodík je vysoce hořlavý, a proto vyžaduje řadu bezpečnostních opatření, která u nabíjecích stanic nebo i u běžných benzinových pump nejsou nutná. Např. v loňském roce nastala u čerpací stanice v Norsku taková exploze, že se při ní zranili dva lidé.

vodík, palivo, budoucnost První prototyp vodíkového automobilu zkonstruoval švýcarský inženýr Francois Isaac de Rivaz již v roce 1807 a jedná se o jeden z nejstarších automobilů vůbec. Vůz byl poháněn směsí vodíku a kyslíku, který se ručně zapaloval elektrickou jiskrou. Tento motor nebyl nikdy komerčně úspěšný.

Auta na vodík jsou zjednodušeně elektromobily, které se nemusí dobíjet ze zásuvky, ale elektřinu si vyrábí na palubě z palivového článku. Nemusí se tedy čekat hodiny až se automobil dobije, boří tak hlavní nevýhodu klasických elektromobilů. Vodík se natankuje prakticky stejně rychle jako benzin nebo nafta. Mizivé množství aut využívaných palivové články, jejich brzká degradace (životnost až 27 let při dvouhodinové jízdě denně) a vysoká cenu výroby vodíku se běžnému uživateli prozatím vůbec nevyplatí.

Cena vodíku se pohybuje přibližně mezi 9 až 10 eury za kilogram (cca 227,- až 252,- Kč). Společnost Hyundai se pokouší prorazit na trh s vozem na vodík značky Nexo. Tento typ automobilu má kapacitu 6,3 kg vodíku a za ideálních podmínek ujede 666 kilometrů, náklady se pohybují kolem 2,40,- Kč na kilometr. To je výrazně více než u klasických elektromobilů, hybridů, aut se spalovacími motory nebo vozů jezdících na CNG a LPG. Do budoucna se však plánuje citelné zlevnění vodíku, a to až o cca 80 %.

„Vozy poháněné palivovými články mají šanci stát se šetrnějšími až někdy v budoucnu. Zatím škodí více než benzínová klasika." řekl Dominic Notter, vedoucí mezinárodního výzkumného týmu EMPA, Swiss Federal Laboratories for Material Science.

Podle různých studií bude mít smysl využít vodíkovou technologii, až když se začne vyrábět elektřina ze solárních a větrných elektráren ve velkém a nebude ji kde uchovat. Vodík je mnohem lepší médium pro dlouhodobé uchování elektřiny než obyčejné baterie. Také je dokáže překonat v rychlosti tankování a teoreticky i o něco delším dojezdem.

Evropská komise představila 8. července první evropskou vodíkovou strategii. Cílem této strategie je dekarbonizace při výrobě energie, v průmyslových odvětvích i dopravě. Země Evropské unie se zavázaly do poloviny století k uhlíkové neutralitě, nahrazení energie z fosilních paliv za energii z obnovitelných zdrojů. Prozatím se využívá tzv. šedý vodík, kterého se spotřebuje několik milionů tun a jeho výroba je vysoce emisní, strategie však podporuje bezemisní "zelený vodík".

vodík, palivo, budoucnost První vlak na vodíkový pohon v ostrém provozu na světě jezdí od roku 2018 na 100 km trati mezi Cuxhavenem a Buxtehudou v Dolním Sasku v Německu. Od roku 2027 by měli také v České republice jezdit tři vlaky na tento pohon, prozatím v Moravskoslezském kraji, reálné je i jejich nasazení v Ústeckém kraji.

Japonské automobilky patří mezi průkopníky automobilů na vodíkový pohon. Společnost Toyota letos představila druhou generaci modelu na vodík s názvem Mirai. V České republice se zástupci země snaží dostat tento model i na tuzemský trh, avšak pouze za předpokladu, že se zde postaví dostatek čerpacích stanic.

V České republice prozatím žádná auta na vodíkové palivové články nejezdí a důvod je velice jednoduchý, nemají kde natankovat. Jedinou vodíkovou stanicí je od roku 2009 ta v Neratovicích. Jedná se však o neveřejnou stanici. Proto Ministerstvo dopravy vypsalo program na čerpací stanice na vodík v rámci operačního programu Doprava. Do roku 2023 by v České republice mělo vzniknout 6-8 takových stanic a do roku 2025 dvanáct. První stojany budou v Litvínově, Praze, Brně a v Ostravě. Nejblíže k výstavbě je aktuálně stanice v Záluží v Litvínově. Od roku 2021 by se v Ústeckém kraji lidé mohli svést v prvním autobuse na vodík.

Vodík je při určitém způsobu zacházení prakticky nevyčerpatelným zdrojem energie. Ekologický ideál zajištění energie pro automobily není prozatím zcela naplněný, do budoucna se mu ale může přiblížit. Prozatím je téměř jisté, že alternativní pohony automobilů postupně vytlačí spalování benzínu či nafty. Zvláště zajímavá je technologie, kde auta jezdí na sluncem generovaný vodík s nulovými emisemi.

Bc. Jana Nachlingerová
Ekologické centrum Most pro Krušnohoří
Výzkumný ústav pro hnědé uhlí a.s., Most

Foto: pixabay.com

Zdroje:
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/autobusy-v-usti-budou-jezdit-na-vodik-40313516
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Vodik-Do-aut-jako-energie-Hovorili-jsme-s-ceskym-vedcem-jehoz-slova-si-budete-pamatovat-637263
https://www.lesni-park.cz/auto-na-vodik/
https://logistika.ihned.cz/c1-66716750-prvni-verejne-vodikove-cerpaci-stanice-vzniknou-letos-stat-podpori-budovani-dalsich-v-operacnim-programu-doprava-je-pro-ne-pripraveno-102-milionu-kc
https://www.cistoustopou.cz/autem/clanek/evropska-vodikova-strategie-auta-na-vodik-1531
https://www.autoweb.cz/vodikova-auta-ceka-slibna-budoucnost-vodik-roku-2025-zlevni-az-50/
https://en.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Isaac_de_Rivaz#Internal_combustion_engine
https://autobible.euro.cz/z-kuriozity-beznym-palivem-vodik-ma-zlevnit-musi-ale-prekonat-technicke-potize/
https://vtm.zive.cz/clanky/auta-na-vodikovy-pohon-jak-funguji-a-proc-by-nas-mela-zajimat/sc-870-a-201645/default.aspx
https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2177173-vodik-ma-nakroceno-stat-se-palivem-budoucnosti-v-ceste-mu-stoji-levna-ropa-i



Články a tiskové zprávy z roku 2020

1.12.2020 Krušnohorské lesy – problematika kloubnatky a kůrovce

30.11.2020 Podpora environmentální výchovy na Lounsku
24.11.2020 Imunita, čím ji posílit a upevnit?
18.11.2020 Sukcese jako forma rekultivace
9.11.2020 Kompostování v panelovém domě? Proč ne!
2.11.2020 Vodík – palivo současnosti i budoucnosti

28.10.2020 ZEVO spalovny versus nová technologie zpracování odpadů
22.10.2020 Eko-programy v Oseku
19.10.2020 Stromy ve městě jsou důležitější, než si myslíme
12.10.2020 Zvířata a jejich práva
2.10.2020 Projektové dny pro základní školy v Mostě na téma "Jak si žije strom"

28.9.2020 Za uhlím a permoníky
16.9.2020 Šetrná dovolená – ekofarmy v Ústeckém kraji
10.9.2020 Obsah pesticidů v ovoci a zelenině

25.8.2020 Migrační objekty – smysluplné řešení nebo zbytečný luxus?
17.8.2020 Přírodní prostředky na ochranu rostlin
14.8.2020 Jak se stěhují raci...
10.8.2020 Kořenové čističky

30.7.2020 Cyklistika a životní prostředí
21.7.2020 Návrat tradičních luk
14.7.2020 Jak se (ne)daří ptákům v ČR?
10.7.2020 Čisté prádlo s čistým svědomím
8.7.2020 Zmrzlina – zdravé letní osvěžení?

30.6.2020 Ochrana přírody v Ústeckém kraji
24.6.2020 Včelarství nejen v Ústeckém kraji
11.6.2020 Vlk - plachý predátor
5.6.2020 Krajina Podkrušnohoří – od minulosti po současnost
1.6.2020 Jak se doma bránit horku bez klimatizace

22.5.2020 Ochranné roušky a rukavice jako nová ekologická zátěž
18.5.2020 Problematika plastů
11.5.2020 Proč chránit rorýse?
4.5.2020 Proč byste měli dětem dopřát pravidelný pobyt v přírodě?

27.4.2020 Od průmyslu až po zahradu – IBC kontejnery
22.4.2020 Hnízdění sokolů stěhovavých v Unipetrolu
16.4.2020 Rekultivace a ochrana přírody – obojživelníci

18.3.2020 Občanská věda a jak se zapojit?
13.3.2020 Jedlý balkón

26.2.2020 Zasytí nás maso vypěstované v laboratořích? Je to budoucnost vzdálená nebo blízká?
21.2.2020 Zpráva o životním prostředí v Ústeckém kraji
10.2.2020 Květinové farmy

22.1.2020 Cirkulární ekonomika
15.1.2020 Přírodní antidepresiva
8.1.2020 Polámané spotřebiče - vyhodit nebo opravit?

leaf