Kvalita ovzduší

Děčín
Doksany
Chomutov
Krupka
Lom
Litoměřice
Měděnec
Most
Rudolice v Horách
Sněžník
Štětí
Teplice
Tušimice
Ústí n.L.-Všebořická (hot spot)
Ústí n.L.-Kočkov
Ústí n.L.-město
Zdroj: CHMI
Drobečková navigace

Úvod > Ke stažení > Proč byste měli dětem dopřát pravidelný pobyt v přírodě?

Proč byste měli dětem dopřát pravidelný pobyt v přírodě?



Vyvěšeno: 4. 5. 2020
Sejmuto:
Evidenční číslo: 11-2020

venku.jpgProč byste měli dětem dopřát pravidelný pobyt v přírodě?

Čas, který děti tráví venku se za posledních několik let dramaticky zkrátil a nahradil ho především čas před televizí a počítačem. Většina dětí zažívá každodenní rutinu, ráno přesun autem do školky nebo školy, kde tráví několik hodin, aniž by se dostaly ven. Poté spěchají domů, aby si napsaly úkoly nebo rovnou na kroužky. Již od mala je jejich čas zorganizovaný a od dospělých se příliš neliší. Děti ale ke správnému vývoji potřebují pohyb a přírodu. Proč je důležité udělat si prostor pro kontakt s přírodou? V čem dětem pobyt v přírodě prospívá? ​​​

Dříve když se v pozdních hodinách dítě vrátilo domů, rodiče se ptali, kde se tak dlouho toulalo. Dnešní děti spíše slyší, proč pořád sedí doma. Čas, který děti tráví u počítače, televize a skrčení nad telefony jim rozhodně prospívá. Běhání venku, lezení po stromech a venkovní hry nabízí dětem všestranný pohyb, při kterém mohou posílit všechny svaly a pořádně se protáhnou. Pohyb na čerstvém vzduchu zvyšuje obranyschopnost a díky tomu povzbuzuje imunitní systém. Děti, které bývají pravidelně a po celý rok venku, jsou méně často a kratší dobu nemocné. Díky pobytu na slunci si mohou děti vytvořit větší množství potřebného vitaminu D. Jeho nedostatek může mít za následek zpomalení růstu, svalovou slabost, apatii nebo sklon k častějším respiračním chorobám. Také nedostatek přírodního světa může vést i ke krátkozrakosti u dětí.

Blízkost přírody, ale i pouhý výhled na přírodu nebo přítomnost pokojových rostlin pomáhají snížit stres. Venkovní vyžití dětí, ať už v lesních školách/školkách či vzájemné venkovní hry, přispívá k tomu, že jsou děti klidnější, vyrovnanější a působí méně frustrovaně. Pozitivní vliv je také vidět u hyperaktivních dětí. Zelená barva, která v přírodě dominuje, má uklidňující vliv na lidskou psychiku a zpomaluje tepovou frekvenci. Čerstvý vzduch a zeleň, fungují jako čistička unavené hlavy. Nejen mozek dětí, ale i ten náš, nad něčím pořád přemýšlí, a to je vyčerpávající práce. Pobyt venku má podstatný vliv na obnovení pozornosti dětí a posiluje schopnost soustředění.

Venkovní prostředí napomáhá i k tomu, že se děti učí spolupracovat. Navzájem si více pomáhají a mají méně konfliktů. Společné hry venku dobře umožňují sociální chování dětí. Učí se respektovat druhé nebo se učí spolupracovat na společných úkolech. Pokud budou děti sedět celé odpoledne před televizí, nelze předpokládat, že by se s někým seznámili nebo poznávali své okolí. Lidé, kteří chodili ven jako děti, tam pak rádi chodí i jako dospělí. Je to pro ně určitá forma psychohygiena. Zároveň pak mají vztah k přírodě, a to se promítá i do toho, jak se k ní později v dospělosti chovají.

Jak nalákat děti ven?

Nekonečné scény, dlouhé vypravování, děti se nechtějí oblékat a vyloženě protestují, že ven nechtějí? Snažte se dětem pobyt venku trochu zpříjemnit. Některé děti špatně snáší náhlé změny, proto je vhodné na změnu předem upozornit a dítě tím připravit. Malé mlsouny například nalákáte na chutnou svačinku či piknik venku. Pokud dítě ví, že venku bude "něco dobrého", bude mít o to větší zájem chodit ven. Vyzkoušejte je také nalákat na to, co je baví nebo na něco, co by je mohlo zaujmout. Choďte tam, kde je bezpečný prostor pro volné hraní a kde je více různých zajímavých možností, na kterých se děti mohou vyřádit. Mějte v zásobě nějaké aktivity a hry, které děti baví a rozvíjí. Pokud budou mít děti z pobytu v přírodě pozitivní a příjemné zážitky, půjdou příště s chutí a nadšením. Pozitivně je vnímána např. oslava narozenin venku nebo opékání na ohni, kdy si děti mohou vyzkoušet být samostatné při přípravě svého jídla.

"Adoptujte" místo, kde by si děti rády hrály nebo tam něco už prožily a vybudovaly např. bunkr, domeček, mechovou zahrádku, hráz na potoce apod. Společně se pak o místo můžete starat – můžete je vyčistit, odnést odpadky, jít zkontrolovat, vylepšit domek nebo vytvořit něco na ozdobení místa – tyto činnosti jsou báječnou příležitostí, jak stimulovat a rozvíjet jejich smysly. Děti se rády vrací na svá oblíbená místa, ke kterým mají vztah. V zimě můžete dát na dané místo krmítko a chodit pozorovat nebo krmit ptáčky.

Učit se venku je přirozené
Děti se venku učily více než 99 % lidské historie. Školy, které umožňují dětem odreagování a využívají přírodní prostředí jako plnohodnotnou učebnu, laboratoř nebo hernu, rostou na popularitě. U dětí roste motivace a zájem o další učení a zlepšují se i jejich studijní výsledky. Co se naučí prostřednictvím zážitků venku, se jim v mozku ukládá hlouběji a později snadněji vybavuje. Učení venku je názorné, třírozměrné a barvité, navíc dochází i k rozvoji kreativity, při kontaktu s přírodními materiály. Čím více možností a materiálů může prostředí nabídnout, tím větší vynalézavost a kreativitu lze pozorovat. Hry dětí v přírodě vykazují vyšší prvky fantazie. Venkovní výuka má i pozitivní vliv na zdraví dětí. Pohyb venku snižuje nadváhu a obezitu, zlepšuje fungování imunitního systému a snižuje počet nemocí (více: https://slideslive.com/38900765/clovek-a-priroda-prilis-bohate-pro-stesti-jak-nase-deti-ztraceji-detstvi-a-chytaji-nove-nemoci).

Například lesní školky jsou výbornou alternativou k tradičnímu předškolnímu vzdělávání. Důraz je zde kladen na pobyt dětí v přírodě, vzdělávání mimo učebny přímo v prostředí přírody – nejčastěji v lese. V České republice byla první lesní školka založena v roce 2008. Do roku 2019 jich již bylo založeno 150, většina je členem Asociace ledních mateřských škol (mapa lesních klubů a mateřských škol)

Pozitivní, bezprostřední zkušenosti s přírodou a emoční sepětí s přírodou jsou jedněmi z nejdůležitějších předpokladů pro rozvoj šetrného chování dětí vůči životnímu prostředí.

Bc. Jana Nachlingerová
Ekologické centrum Most pro Krušnohoří
Výzkumný ústav pro hnědé uhlí a.s., Most

Foto:pixabay.com

Zdroje:
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/pobyt-v-prirode-jako-luxus-rozhovor/r~863872dc1e9111e6abfa0025900fea04/
https://jdeteven.cz/cz/proc-chodit-ven
https://www.idnes.cz/onadnes/vztahy-sex/deti-hrat-venku-pobyt-zdravy.A150503_221135_deti_haa
http://www.forexample.cz/5-dobrych-duvodu-proc-chodit-s-detmi-denne-ven/
https://lenkavostova.cz/jak-dostat-deti-ven/
http://www.smyslovy-pruzkumnik.cz/jdete-ven-proc/
http://www.zszeletava.cz/materska_skola/proc_chodit_ven.pdf
https://refresher.cz/41671-Mladi-lide-prestavaji-chodit-ven-Opravdu-existuje-mene-moznosti-nebo-jsme-jen-zleniveli?gdpr-accept=1
https://slideslive.com/38900765/clovek-a-priroda-prilis-bohate-pro-stesti-jak-nase-deti-ztraceji-detstvi-a-chytaji-nove-nemoci
https://ucimesevenku.cz/proc-ucit-venku/
https://www.lesnims.cz/lesni-ms/co-je-lesni-skolka.html


Zpět na přehled
Naposledy změněno: 18. 01. 2021 20:21