Kvalita ovzduší

Děčín
Doksany
Chomutov
Krupka
Lom
Litoměřice
Měděnec
Most
Rudolice v Horách
Sněžník
Štětí
Teplice
Tušimice
Ústí n.L.-Všebořická (hot spot)
Ústí n.L.-Kočkov
Ústí n.L.-město
Zdroj: CHMI
Drobečková navigace

Úvod > Ke stažení > Výukové programy o vodě pro základní školy

Výukové programy o vodě pro základní školy



Vyvěšeno: 11. 11. 2021
Sejmuto:
Evidenční číslo: 48-2021

20210909_085231.jpgVýukové programy o vodě pro základní školy

Voda je základ, spolu se vzduchem tvoří základní podmínky pro existenci života na Zemi, je také základní stavební látkou živých těl. S tímto poselstvím zahájilo ekocentrum na podzim letošního roku nové výukové programy pro základní školy s prvky badatelské výuky. Programy byly podpořeny Ústeckým krajem. Pojďte se námi podívat, jak programy probíhaly.

Od začátku září probíhali pro žáky 4. a 5. ročníků základních škol zbrusu nové výukové programy věnované té nejcennější tekutině, vodě. Programy probíhaly v Ústeckém kraji v Mostě, Litvínově, Jirkově, Lipenci a Tuchořicích. Cílem programů bylo děti seznámit s velkým a malým koloběhem vody, s tím, co se ve vodě žije, a proč vodu nutně potřebujeme k životu. Jak je voda důležitá pro rostliny a živočichy. Kde se bere a kam mizí, kolik a kde jí vlastně na zemi je a v jaké formě.

Část programu byla věnována i znečištění vody, konkrétně lektorky zajímalo, zdali žáci vědí, kam znečištěná pitná voda putuje, a co vše s ní děláme, než se dostane zpět do řeky. Žáci přišli sami na to, že není vhodné vhazovat do toalety zbytky jídel, olejů apod.

Poté žáci diskutovali s lektory o důležitosti vody, zkusili si čištění vody pomocí domácí čistírny, kterou sami sestrojili. Po pročištění znečištěné vody zkoumali, co se na jednotlivých filtrech zachytilo, to je velmi bavilo. Jednou z nejoblíbenějších aktivit bylo pozorování vodních živočichů pomocí digitálního mikroskopu. Lektorky si pro žáky připravily opravdu velké množství vodních potvůrek, nechyběli vážky, pijavice, chrostíci, jepice, ale i larvy pakomárů.

Do speciálních pracovních listů, které při této příležitosti ekocentrum vyrobilo, si žáci zaznamenávali svá pozorování a bádání. Jedním z nich bylo i zkoumání vlastností vody, a to konkrétně kyselost či zásaditosti roztoků – měřili pH. Z výsledků, které jim vyšli byli mnozí dosti překvapení, především z porovnání vzorku Coca-coly a obyčejného octa – vyšla stejná hodnota pH. Ano, i navzdory tak vysoké kyselosti (pH 3,8) se cola konzumuje, a to díky extrémně vysokému obsahu cukru (přes 100 g na litr). Část žáků sama konstatovala, že si konzumaci coly už rozmyslí.

Žáci si z těchto programů odnesli mnoho nových a zajímavých informací, které jistě využijí v hodinách přírodovědy a prvouky. Na závěr byli žáci odměněni originálními dřevěnými přívěsky ve tvaru kapky vody a ekotipy, jak správně s vodou nakládat.

Výukové programy byly podpořeny Ústeckým krajem.


Martina Černá
Ekologické centrum Most pro Krušnohoří
Výzkumný ústav pro hnědé uhlí a.s., Most 

Foto: archiv ekocentra


Zpět na přehled
Naposledy změněno: 11. 11. 2021 9:59