Umím pozorovat přírodu a být v klidu a tichu? Poznám zvířecí pobytová znamení? Dokážu najít zvířecí stopu? Znám zajímavosti ze světa zvířat? Toto a mnohem více, mohli žáci zjistit na výukových programech „Pojďte s námi za zvířátky“ hrazené Ústeckým krajem.
Dnešní moderní svět je plný techniky a děti v přírodě jsou pomalu ohroženým druhem. Přitom kontakt s přírodou významně přispívá k duševnímu zdraví a pohodě. Snižuje stres, úzkosti a deprese. Venku děti rozvíjí nejen své znalosti, ale současně i emoční a sociální inteligenci. Snižují se důvody ke vzniku agresivity a násilí. Učení venku je názorné a pestré. Přináší mnoho nových podnětů nejen pro naše smysly, ale i pro naše myšlení. Děti se díky tomu naučí být chvíli v klidu a pozorovat okolí a poslouchat zvuky přírody. Prostřednictvím prožitku tak děti získávají nové poznatky ze života zvířat v jednotlivých období.
Ekologické centrum Most si díky podpoře z Ústeckého kraje připravilo pro žáky prvního stupně základních škol terénní výukový program na téma „Pojďte s námi za zvířátky“. Cílem lektorek byla snaha zvýšit u žáků zájem o volně žijící zvířata v jejich okolí, ať je to les, louka, voda, park nebo vzduch a zlepšit jejich vztah k přírodě. Ukázat žákům, že v každém ročním období si můžou všímat změn v přírodě a zjišťovat, že probouzející se jarní příroda předchází létu, které s sebou nese své plody, ať už v podobě ovoce nebo narozených mláďat, podzim se připravuje na odpočinek, jenž potřebují stromy, rostliny a někteří živočichové v zimním období.
Během programu se žáci seznámili s nejběžnějšími živočichy a jejich pobytovými znameními. Lektorky žákům vysvětlily možnosti, podle kterých pobytových znamení zvířata najdou. Žáci si tak v reálném prostředí mohli pomocí lup zkusit najít zvířecí stopy, jídlo – v podobě šišek, trávy, žaludů, zvířecí trus. Lektorky si s žáky také povídaly o spoustě zajímavostí, např. jak se zvířata připravují na zimu nebo jak se dorozumívají ve skupinách. V přírodě si žáci udělali i reálnou stopu zvířete, která jim zůstala.
Protože nebylo možné si na jednotlivé druhy zvířat reálně sáhnout, měly lektorky pro žáky připravené ukázky – peří kachny, pero z bažanta, štětiny z prasete a chlupy z veverky a zajíce. A to mělo u žáků velký úspěch stejně jako pantomimické ztvárnění zvířat.
Na konci programu lektorky vybavili žáky potřebným materiálem pro vlastní zkoumaní, každý dostal stopařův deník s lupou a tužkou, aby si mohli i se svojí rodinou zkusit vystopovat jakékoliv zvíře ve volné přírodě.
Deseti terénních programů se zúčastnilo 7 základních škol z Ústeckého kraje. Celkem se programu zúčastnilo 221 žáků prvních až pátých tříd základní školy. Realizace výukových programů probíhaly v blízkém terénu školy (v městských parcích nebo v blízkých lesích).
Žáci si z těchto programů odnesli mnoho nových a zajímavých informací, které jistě využijí a my doufáme, že se naučí chvíli v přírodě pozastavit a pozorovat okolní přírodu.
Terénní programy byly podpořeny Ústeckým krajem.
Ing. Hana Matějková
Ekologické centrum Most pro Krušnohoří
Výzkumný ústav pro hnědé uhlí a.s., Most
tř. Budovatelů 2830/3, 434 01 Most
Po - Pá: 6:30 - 14:30