Kvalita ovzduší

Děčín
Doksany
Chomutov
Krupka
Lom
Litoměřice
Měděnec
Most
Rudolice v Horách
Sněžník
Štětí
Teplice
Tušimice
Ústí n.L.-Všebořická (hot spot)
Ústí n.L.-Kočkov
Ústí n.L.-město
Zdroj: CHMI
Drobečková navigace

Úvod > Ke stažení > Fair trade – opravdová pomoc nebo jen marketing?

Fair trade – opravdová pomoc nebo jen marketing?



Vyvěšeno: 30. 6. 2023
Sejmuto:
Evidenční číslo: 58-2023

banana-gd0670ee1a_640.jpgFair trade – opravdová pomoc nebo jen marketing?

Každý z nás může druhým prospět tím, co kupuje. Svým nákupem dáváme souhlas k tomu, jak dané komodity (káva, čokoláda, květiny aj.) vznikly a za jakých podmínek. A bohužel je to často na úkor lidí, zemědělců nebo přírody. Fair trade je způsob obchodování, který má pomáhat k soběstačnému rozvoji chudým producentům z rozvojových zemí, ale je tomu skutečně tak?

Zamysleli jste se někdy nad tím, jak je možné, že supermarkety nabízejí kilo banánů přivezených z druhého konce světa i za méně než 30 korun? Jak mohou být tyto banány levnější než česká jablka? Za touto politikou se ale skrývají neférové obchodní praktiky a tlak na snižování cen v celém dodavatelském řetězci. K tomu, aby se tohle nedělo má pomoc značka Fair trade.

Pojďme si nedříve objasnit, co to vlastně ta značka, kterou můžeme vidět na obalech čokolády, kávy, čaje, rýže, banánů, květin, aj. znamená.

Nejrozšířenější definice Fair trade zní: „Fair trade je obchodní partnerství založené na dialogu, transparentnosti a úctě, jehož cílem je větší spravedlnost v mezinárodním obchodě. Přispívá k udržitelnému rozvoji tím, že nabízí lepší obchodní podmínky a chrání práva drobných výrobců a pěstitelů – především v rozvojových zemích. Organizace Fair trade (podporované spotřebiteli) aktivně podporují výrobce i osvětu a prosazují změny v pravidlech a ve způsobech konvenčního mezinárodního obchodu.“

Hlavní cíle Fair trade

  • Zlepšit životní podmínky znevýhodněných výrobců zlepšením jejich přístupu na trh, posílením organizací výrobců, poskytnutím spravedlivých cen za výrobky a zajištěním kontinuity obchodních vztahů.
  • Rozvíjet příležitosti pro znevýhodněné výrobce, zvláště ženy a domorodé obyvatele, a chránit děti před zneužíváním v procesu výroby.
  • Zvyšovat informovanost spotřebitelů o negativním vlivu mezinárodního obchodu na výrobce, tak aby svou kupní sílu mohli využívat pozitivním způsobem.
  • Dávat příklad obchodního partnerství skrze vzájemný dialog, respekt a transparentnost.
  • Přispívat ke kampaním za změnu pravidel konvenčního mezinárodního obchodu.
  • Chránit lidská práva podporou rozvoje sociální spravedlnosti, environmentálně přijatelného chování a ekonomického zabezpečení.

Zajímá vás, jak Fair trade funguje a proč zde vůbec je? https://fairtrade.cz/

Ale je tomu opravdu tak? Funguje to v reálném světě?

Zájem Čechů o Fair trade zboží roste. V loňském roce vzrostly na českém trhu prodeje všech klíčových komodit s etickou certifikací Fair trade. „Nárůst prodejů certifikovaných produktů jsme zaznamenali i přesto, že naše očekávání velmi brzdila makroekonomická situace. Vliv růstu cen a poklesu reálných mezd v důsledku války na Ukrajině a vysoké inflace se v dynamice růstu prodejů sice projevil, přesto se v ČR prodalo více fairtradových komodit než o rok dříve," říká Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko. Víc se dozvíte zde.

Nejvíce se kupovalo kakao, káva nebo bavlna. Prodeje, povědomí i znalosti o významu certifikace rostou. Osvěta a podpora drobných podnikatelů a organizací prodávající etické produkty a prosazující spravedlivé podmínky mezinárodního obchodu je tak pro příchod férovějších časů stále důležitější. Před pěti lety vybrala organizace na fairtrade příplatku zhruba 13,5 milionu korun, loni už to bylo téměř 45 milionů.

Myšlenka spravedlivého obchodu má své kritiky a stejně jako všechny certifikace, i ty fairtradové mají své nedostatky. Velmi často kritika vychází z neznalosti věci nebo z bludů, které kolují na internetu a v médiích. Jindy se kritika etického konceptu prolíná s pravidly konkrétní certifikace nebo dává systému za vinu zneužití loga některým z obchodníků. Bludy, které kolují o Fair trade najdete zde: https://nazemi.cz/bludy-fair-trade/

Zároveň se potvrdilo, že Fair trade káva momentálně nepřináší benefity těm nejchudším farmářům nebo zemím. Naopak, Fair trade káva pochází zejména od nejzkušenějších farmářů, zatímco chudší pěstitelé kávy, jako je Etiopie, Keňa nebo Tanzanie, reprezentují méně než 10 % fair trade kávy.

Kritika se valí i na cenu výrobků. Pro řadu Čechů je toto zboží cenově nedostupné. Ačkoliv se uvádí, že cena je vysoká kvůli pomoci lidem v rozvojových státech, přirážka na Fair trade je mnohonásobně vyšší, než je samotná reálná pomoc v rozvojových zemích. Na Fair trade kávě tak ve výsledku vydělávají hlavně obchodníci.

V zahraničí, kde už Fair trade dosáhlo značné popularity a procento podílu na trhu roste je možné nalézt výrobky Fair trade i ve velkých obchodních řetězcích (TESCO, Carrefour, Sainsburry). Vyskytly se ale případy, kdy řetězce využívají toho, že lidé jsou ochotni kupovat výrobky Fair trade i za vyšší cenu, a toto zboží předražují – např. v Anglii byl zaznamenán čtyřnásobný rozdíl mezi běžnými banány z Dominikánské republiky a banány s označením Fair trade z Dominikánské republiky v řetězci Sainsburry (£ 2,74 za libru (0,454 kg) oproti 70 pencím za libru).

Bohužel má tento systém i spoustu „ale” a ve výsledku se jedná hlavně o marketing. Samotná myšlenka Fair trade je ale velice důležitá, upozorňuje na nespravedlivé podmínky ve světě a připomíná, že je třeba starat se o ty znevýhodněné na okraji; v dnešním světě tedy o rozvojové země.

Odměnou za nákup Fair Trade výrobků je dobrý pocit z konzumace eticky vyrobených potravin a rozumné podpory chudých rodin v Africe, Latinské Americe či Asii.

Co si o Fair trade myslí pěstitelé banánu z Ekvádoru? Podívejte se zde.

Tipy pro férového spotřebitele

  • Přemýšlejte o ceně výrobku, který si chcete koupit – mys­líte, že je skutečně možné jej vyrobit za takovou cenu, za jakou vám jej v obchodě nabízejí, aniž by nešly ohledy na životní prostředí a podmínky pro dělníky a dělnice stranou?
  • Pokud máte pochybnosti, žádejte od obchodníka více informací o původu zboží, o sociálních a environmentálních podmínkách výroby. Zvláště ve značkových obchodech by měli být schopni vám takové informace poskytnout, nebo vás alespoň odkázat na jiný zdroj informací.
  • Vyhýbejte se příliš levným výrobkům z rozvojových zemí. Reálné riziko neférových pracovních a obchodních podmínek hrozí především u zboží, jako jsou oděvy, obuv, hračky, doplňky do domácnosti nebo mnohé potravinové výrobky.
  • Pokud chcete mít jistotu, že se na výrobě zboží, které kupujete, nepodílely děti nebo že pracovníci za svou práci dostali řádně zaplaceno, kupujte výrobky s logem Fair Trade, případně fairtradové výrobky ve specializovaných fairtradových obchodech.

Ing. Hana Matějková
Ekologické centrum Most pro Krušnohoří
Výzkumný ústav pro hnědé uhlí a.s., Most 

Foto: pixabay.com

Zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Fair_trade
https://fairtrade.cz/
https://www.fairobchod.cz/o-fair-trade/
https://www.kafone.cz/blog/9_fair-trade-kava-prinasi-ferove-podminky-farmarum.html


Zpět na přehled
Naposledy změněno: 24. 06. 2023 12:19