Kvalita ovzduší

Děčín
Doksany
Chomutov
Krupka
Lom
Litoměřice
Měděnec
Most
Rudolice v Horách
Sněžník
Štětí
Teplice
Tušimice
Ústí n.L.-Všebořická (hot spot)
Ústí n.L.-Kočkov
Ústí n.L.-město
Zdroj: CHMI
Drobečková navigace

Úvod > Ke stažení > Patroni si posvítili na ekologickou mobilitu

Patroni si posvítili na ekologickou mobilitu



Vyvěšeno: 9. 2. 2024
Sejmuto:
Evidenční číslo: 09-2024

20240209_090444 s log.jpgPatroni si posvítili na ekologickou mobilitu

Nový rok je v plném proudu a Patroni se v rámci našeho projektu MOST k přírodě podívali na další část životního prostředí – na městskou hromadnou dopravu. Mezi městy Most a Litvínov odstartoval pilotní provoz zbrusu nového vodíkového autobusu na linkách městské hromadné dopravy a naši Patroni ze 4. ZŠ a 11. ZŠ byli přitom. 

Autobusy primárně provozují motory s vnitřním spalováním a jsou významným zdrojem emisí skleníkových plynů. Tranzitní úřady po celém světě směřují k nízko a nízkoemisním technologiím snižujícím emise skleníkových plynů, které jsou s těmito autobusy spojeny. Z tohoto důvodu se hledají řešení, jak z ekologičtěji hromadnou dopravu.

20240209_101826 s log.jpgMěsta Most a Litvínov spolu se společností ORLEN Unipetrol a dalšími subjekty jsou aktivní součástí vodíkové platformy v Ústeckém kraji. Obě města patří mezi průkopníky vodíkové mobility v hromadné dopravě. V testovacím provozu vodíkového autobusu obě města úzce spolupracují se skupinou ORLEN Unipetrol, která tento vodíkový autobus zprostředkovala pro pilotní projekt a poskytla mu finanční podporu.

Ve spolupráci s vedením města, s panem náměstkem primátora Ing. Václavem Zahradníčkem jsme mohli našim dvěma skupinám Patronů zprostředkovat jedinečnou prohlídku vodíkového autobusu, který v tomto týdnu brázdí ulice našeho města. Jak takový autobus na vodík funguje, jaké jsou jeho výhody a nevýhody Patronům vysvětlil pan Ing. Vladimír Šefr, dopravně-technický náměstek z DOPRAVNÍHO PODNIKU měst Mostu a Litvínova, a.s.

Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production s.r.o. Má celkovou délku 7 982 mm, šířku 2 550 mm a výšku 2 940 mm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z toho 20 míst je k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík až 350 km a dalších 100 km na baterii. O pohon autobusu se stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým momentem 1 019 Nm. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.

S vodíkovým autobusem se můžete potkat ještě o víkend v Litvínově, kde bude jezdit na linkách najde zde: https://www.e-mostecko.cz/zpravy/most/165774-zacina-zimni-test-vodikoveho-autobusu-kdy-a-na-jakych-linkach-se-s-nim-muzete-svezt

Pan náměstek Ing. Zahradníček ukázal Patronům i vodíkové auto značky Toyota Mirai a vysvětlil, na jakém principu funguje. Patroni si tak mohli porovnat fungovaní vodíkového auta a autobusu. Nejvíce je zajímala pořizovací cena jak auta a autobusu, kolik stojí takový auto/autobus natankovat vodíkem, jakou mají dojezdovou vzdálenost, kdy budou jezdit pravidelně po našem městě.

Děkujeme panu náměstkovi primátora města Mostu Ing. Václavu Zahradníčkovi a panu Ing. Vladimíru Šefrovi z DOPRAVNÍHO PODNIKU měst Mostu a Litvínova, a.s. za to, že se věnovali našim Patronům a zodpověděli jejich zvídavé otázky.

Ekologické centrum Most pro Krušnohoří
Výzkumný ústav pro hnědé uhlí a.s., Most 

Foto: archiv ECM

Zpět na přehled
Naposledy změněno: 24. 02. 2024 12:07