Kvalita ovzduší

Děčín
Doksany
Chomutov
Krupka
Lom
Litoměřice
Měděnec
Most
Rudolice v Horách
Sněžník
Štětí
Teplice
Tušimice
Ústí n. L.-Prokopa Diviše
Ústí n.L.-Všebořická (hot spot)
Ústí n.L.-Kočkov
Ústí n.L.-město
Zdroj: CHMI
Drobečková navigace

Úvod > Ke stažení > Imunita, čím ji posílit a upevnit?

Imunita, čím ji posílit a upevnit?



Vyvěšeno: 24. 11. 2020
Sejmuto:
Evidenční číslo: 41-2020

imunita.jpgImunita, čím ji posílit a upevnit?

V této době mnozí z nás hledáme, čím bychom mohli posílit naši imunitu, aby obstála před viry. Stále více lidí a známých osobností se hlásí k otužilcům a po několika měsících si pochvalují zlepšení svého zdravotního stavu. Jak jste na tom vy?


Právě přichází podzim, zima a s nimi chladnější počasí. To pro náš imunitní systém představuje opravdu zátěž. A vitalitu si samozřejmě užijeme jen tehdy, když jsme zdraví a nemusíme doma ležet s teplotou a kašlem. V zimě se nejvíce daří různým respiračním infekcím, které některé z nás ohrožují. Viry a bakterie jsou kolem nás celý rok, jen zima a s ní spojená nižší teplota působí na náš organismus jako stresor. Naše tělo je přizpůsobivé a stejně jako se snaží kompenzovat negativní působení jiných stresorů, přesně tak to dělá i v případě působení chladu. Děje se to proto, že patříme mezi živé organismy, které si musí svou tělesnou teplotu udržovat víceméně na stejné úrovni. K tomu nám pomáhá proces termoregulace. Malé odchylky naše tělo umí tolerovat, ale při větších teplotních rozdílech už hrozí na jedné straně poškození zdraví podchlazením – hypotermií a na druhé straně poruchami našich fyziologických funkcí, které souvisí s přehřátím organismu – hypertermií. Zjednodušeně se dá říci, že naše tělo kompenzuje působení chladu především dvěma způsoby, a to: zvýšením produkce tepla a snížením tepelných ztrát.

Otužování je metoda pro posílení imunitního systému a ducha, může být rekreační, ale i sportovní, představující plavání ve studené vodě čili ve vodě s teplotou nižší než 10 °C. Ke sportovnímu otužování, tzv. zimnímu plavání, se člověk musí dopracovat postupně. Zimní plavání je vhodným doplňkem i pro jiné sportovní disciplíny – například horolezectví, dálkové plavání, potápění, zimní turistiku, lyžování a podobně. Rekreačním otužováním rozumíme sprchování studenou vodou, saunování a sportování po celý rok ve volné přírodě, například běhání nebo cyklistiku v lehkém úboru.

Otužování slouží k předcházení chorob, k léčbě chorob se využívá vodoléčba (tzv. Priessnitz), a podle propagátorů je účinnou prevencí proti nachlazení, chřipce, angíně, a dalším nemocem jako je vysoký krevní tlak nebo bolesti zad. Otužování se nedoporučuje pouze v případě srdečních chorob, během akutního onemocnění (když už nachlazením či chřipkou procházíte a nějakou dobu po ní). Mírnější režim otužování bývá doporučován dětem a starším lidem, vždy je však vhodné toto konzultovat se svým praktickým lékařem.

Pozvolné otužování
Nejlepším obdobím, kdy začít s otužováním, je léto. Základem otužování je tzv. domácí otužování. Začátečníci by se měli denně sprchovat studenou vodou. Nejlepší je začít vlažnou vodou a postupně ji ochlazovat a vše provádět zásadně ráno. Studenou vodou se můžete otužovat i večer, tím ale nenahradíte ranní otužování, pouze ho doplníte. Večer je třeba se otužovat dvakrát déle než ráno. V zimě se doporučuje sprchovat 1–3 minuty, v létě 3–5 minut. Se sprchováním ve studené vodě mohou začít už děti ve věku 2–3 let. Při sprchovaní bychom se měli stále pohybovat, nestát na jednom místě a vynechat hlavu. Pod sprchou se snažíme o dobrou náladu a duševní pohodu, abychom si posilovali pevnou vůli. Po dokonalém osušení je dobré vykonávat zahřívací cviky, aby se tělo zahřálo pohybem. Pokud jste v časové tísni, ranní otužování raději vynechejte, protože otužovat se ve shonu není dobré pro psychiku. Snažte se často nevynechávat večerní otužování, jelikož pravidelný kontakt se studenou vodou je velmi důležitý. Přibližně po 15 dnech si totiž tělo na působení chladu adaptuje, parametry buněčné imunity se normalizují a časem dokonce dochází k jejich zvýšení nad původní úroveň. Přirovnat to můžeme k tělesnému cvičení, které náš imunitní systém také přechodně oslabuje, ale při pravidelném působení ho naopak posiluje. Důležitá je ale pravidelnost a přiměřenost. Nesmíte to přehnat, protože jinak se stane opak toho, čeho chceme docílit a chlad na nás bude působit negativně a stresově se všemi svými důsledky. Skutečně otužilým se stává člověk asi teprve po 2 letech pravidelného otužování.

Pozitiva otužování pocítíte velmi rychle, pokud to budete dělat rozumně a poslouchat své tělo. Hlavním přínosem otužování je vybudování silné obranyschopnosti organismu. Otužování je to dlouhodobý proces, kterým se posiluje vytrvalost, pevná vůle a trpělivost. Díky tomu otužilci nejsou tolik náchylní na změny počasí, které dělají běžným lidem často těžkosti.

Pár rad pro udržení zdraví i pro neotužilce od pana Priessnitze (zdroj: Rodinná kniha o vodě):

1. Spát v chladném prostředí a při otevřeném okně a pokaždé mít tolik čerstvého vzduchu, aby se člověk nikdy nezapotil.
2. Po povstání z postele se okoupat, otřít nebo omýt a vypít několik sklenic vody.
3. Po osušení provést vzdušnou lázeň a při tom se intenzivně pohybovat, pak se projít nebo pracovat, až se ruce a nohy zahřejí.
4. Studená snídaně a studená večeře.
5. Hodně se procházet a pracovat venku.
6. Nejíst žádnou teplou polévku.
7. Když se člověk prostřednictvím práce nebo jinak poněkud unaví, dostane závrať nebo má strach, pak si má omýt obličej a nohy třít ve studené nožní lázni tak dlouho, až se celý zahřeje, a i po velkém vyčerpání nic nejíst.
8. Při zkaženém žaludku se musí pít hodně vody, přiložit si tenký obklad (zábal na břicho), hodně se zdržovat v chladném prostředí a mírně se pohybovat.
9. Za těchto okolností musí být teplota v pokoji maximálně 14°C.
10. Ráno časně vstávat a časně jít spát.
11. Požívat prostá jídla a málo sladkostí nebo vůbec žádné.
12. Dle možnosti se vyhýbat všem zahřívajícím nápojům.
13. V příbytku se teple neoblékat, chodit bez punčoch, s výjimkou cestování, kdy člověk nemá žádný pohyb.

Každý jsme jiný a každému dělá dobře něco jiného. Mnoho lidí potřebuje zvláště v zimě přijímat zahřívací potraviny a nápoje a cvičí např. jógu. A naštěstí i v této době, kdy jsou tělocvičny zavřené, nám nebrání nic, abychom si zacvičili své oblíbené cviky doma.

Jóga je v posledních letech velice populární a vyhledávané cvičení. Cvičením jógy můžete zpevnit svalstvo, protáhnout svaly a celkově posílit tělo. Velmi podstatné je také to, že přináší blaho i pro naši psychiku – poskytuje uvolnění, klid a napomáhá relaxaci. Cvičení jsou vhodná pro lidi všech věkových kategorií a libovolné fyzické kondice. Cvičit mohou děti, mladí, lidé středního věku, senioři. Je třeba najít styl, který je pro vás vhodný a zejména vyčlenit čas na pravidelné cvičení. Pokud s jógou začínáte, doporučujeme začít s lekcemi nebo kurzy pro začátečníky. Pravidelným cvičením se pak postupně propracujete k náročnějším hodinám. Při dlouhodobém pravidelném cvičení vede tato tisíce let stará disciplína k harmonii těla a mysli, schopnosti rychlého návratu do rovnováhy a k poznání sebe sama. Při hledání na internetu si pod názvy jóga doma, jóga v obýváku v klidu domova určitě vyberete tu svou cvičitelku či cvičitele. Např. https://www.youtube.com/channel/UCt7v7pd89jvSU7dGROIsM9A

Na závěr malinko o vitamínech. Každý z nás má svoji domácí radu, tzv. "babskou radu", jak na viry a bacily, aby nás nedoběhly, anebo když už doběhly, tak aby ten průběh byl co nejhladší.

Kvašená zelenina, kvašení mléčné. V našich střevech žijí miliardy bakterií, které dohromady tvoří střevní mikroflóru. Všechny střevní bakterie přitom nejsou jen prospěšné. Ty „dobré“ podporují zdravou imunitu a správné zažívání, ty „špatné“ bakterie působí opačně. Střevní mikroflóru může negativně ovlivnit nevhodná strava, léky (hlavně antibiotika), nemoci, chemické látky v prostředí. Pak je třeba dodat tělu vyšší množství prospěšných bakterií, tedy probiotika. A právě tady vstupují na scénu mléčně kvašené produkty. Jsou totiž plné bakterií mléčného kvašení (lactobacillus a jiné), které fungují právě jako probiotika. Jejich konzumací můžeme podpořit správné fungování naší imunity (60 % imunity totiž sídlí právě ve střevě). Alergie, sklon z zánětům, odolnost organismu, to všechno může správně fungující střevní mikroflóra ovlivnit. Tvrzení o kvašené zelenině jako o „léku na všechno“ možná opravdu není nijak přehnané. Na stránkách firmy Country life najdete návod, jak na to.

Šípkový čaj – natrhané šípky nakrojíme, necháme nejlépe přes noc ve vodě a ráno je jen přihřejeme, nevaříme. Je to opravdu výborný a lahodný nápoj. Kdo chce, přidá si med, a kdo potřebuje víc vitamínu C, tak přidá vymačkaný citron. Šípky můžeme vylouhovat opakovaně (až 3x).

Echinacea Purpurea L. (třapatka nachová) je všestranná bylina, která příznivě působí na lidské tělo, a to jak zevně, tak vnitřně. Největší vliv má na posílení imunity, protože dokáže aktivovat bílé krvinky, které likvidují infekci. Zároveň v těle vytváří protilátky, které zatočí s bakteriemi a viry. Tento přírodní „všelék“ by neměl chybět v prevenci infekčních onemocnění nejen u dospělých, ale také u dětí.

Česnek neboli Allium sativum lze považovat za jeden z největších darů přírodní medicíny. Má silné antibakteriální, protiplísňové a antivirové účinky a je považován za velmi účinný imunitní stimulant. Je tak vhodné jej užívat i v rámci prevence a při prvních příznacích nejrůznějších onemocnění.

Pobyt na čerstvém vzduchu nám všem udělá dobře, a když k tomu svítí sluníčko, tak ze slunečního záření, přijímáme nejpřirozeněji a v optimální formě vitamín D. Vitamín D3 je jedním z nejužitečnějších nástrojů, které máme k dispozici pro zlepšení celkového zdraví. Již více než století vědci uznávají, že má vliv na zdraví kostí. Vitamín D3 je spojen s množstvím jiných zdravotních obtíží, jako jsou deprese, bolesti zad, rakovina, inzulinová rezistence a preeklampsie během těhotenství, snížená obranyschopnost a makulární degenerace.

A na závěr aktuální rady od Mgr. Kubánkové - klinický psycholog v lázních Priessnitz:
Určitě znáte 3R (ruce, roušky, rozestupy) pro zvládnutí koronavirové krize. Je na místě doplnit další 3R:

RESPEKT. Respektujte svoje potřeby a prožívání, respektujte prožívání a potřeby druhých. Nezapomínejte, že: moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého. Buďte k sobě ohleduplní a ve společných prostorech dodržujte nařízená pravidla.

ROZUM. Nesete odpovědnost za sebe i své blízké. Chovejte se rozumně a s citem, abyste neohrozili sebe ani druhé. Pečujte o sebe i o druhé tak, abyste zůstali zdraví. Každý den má smysl.

RESILIENCE. Psychickou odolnost je možné cvičit a zlepšovat. Dbejte o pravidelnost. Věnujte pozornost větrání, cvičení, pravidelnému stravování a pití. Věřte svým schopnostem, unesete a zvládnete mnoho. Nebojte se říci druhým o pomoc. Možná se vám podlamují kolena, ale zase se zvednete. Jestli můžete, pozvedněte i druhé. Každý den v tom budete o trochu lepší.

Monika Haňurová
Ekologické centrum Most a Kralupy nad Vltavou
Výzkumný ústav pro hnědé uhlí a.s., Most

Foto: pixabay.com

Zdroje:
https://www.priessnitz.cz/cz/aktuality/498-rady-od-mgr-kubankove.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Otu%C5%BEov%C3%A1n%C3%AD
https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/jak-se-spravne-otuzovat
https://www.rehabilitace.info/zajimavosti/otuzovani-vliv-na-zdravi-a-spravny-postup/
https://cs-cz.facebook.com/plavmechytre/
https://www.countrylife.cz
https://www.youtube.com
https://www.facebook.com/pg/Still-On-The-Way-443324722415231/about/?ref=page_internal
http://www.priessnitz.jeseniky.org/index.php/zivotopis-v-p.html
https://www.yogaspace.cz/co-je-joga/
https://www.novinky.cz/zena/zdravi/clanek/lecive-ucinky-cesneku-355694
https://www.lekarna.cz/echinacea/
https://www.ceskaordinace.cz/vitamin-d3-ckr-1058-7611.html


Zpět na přehled
Naposledy změněno: 20. 01. 2021 11:24